Älkää luulkokaan, että aion hylätä muffinssit, en toki. Kotona tehty sämpylä vain on myös kovin viehättävä asia, niinpä olen alkanut harjoitella sitäkin!

Ensimmäinen yritys oli pari viikkoa sitten. Resepti suoraan Pirkka-sämpyläjauhojen paketista ja lopputulos näytti tältä:

Ihan ok, mutta jäivät vähän pieniksi. Lisäksi olivat vähän kovia (liian paljon jauhoja ehkä tai olivat liian kauan uunissa kokoonsa nähden) minun makuuni eikä pintakaan ollut kovin rapea.

No, toinen yritys Kinuskikissan ohjeella:

Taisi jäädä vähän liian raa'aksi minulla, mutta periaatteessa pidän tästä peltisämpyläideasta. Tai sitten mulla oli vääränlaiset jauhot.

 

Tänään oli kolmas yritys ja uskalsin jo tehdä oman muunnelmani. Laitoin n. puolet hiivaleipäjauhoja ja puolet sämpyläjauhoja ja lisäksi aamupuuron loput. Sekä vähän vajaa 0,5 dl tummaa siirappia ja n. 50g leivontamargariinia ja vähän suolaa. Lisäksi nostatin huolella ennen paistamista. Paistoaika n. 10 minuuttia.

Lopputulos oli paras tähän mennessä! Pinta mukavan rapea ja sisältä kivan pehmeä. Vai liekö onnistumisen salaisuutena rakkaus kuten äitini sanoi .

Paistotulos hiukka epätasainen sillä paistajiakin oli useampi kuten kotisämpylöiden tekoon vähän kuuluu... Itse en pane pahakseni tuota tummempaa ja hiukan rapeampaa kuorta, mutta pidän myös vaaleammasta versiosta.

Tässä voi varmasti vielä kehittyä. Ja mikäs mukavampaa kuin omat, tuoreet sämpylät!

Miten sinä teet kotisämpylät? Olen kiinnostunut lukemaan lukijoideni parhaita vinkkejä ja soveltamaan niitä oman täydellisen sämpyläreseptini luomisessa!